
به گزارش پایگاه خبری مغرب_میزگرد تخصصی ویژه انتخابات شورای اسلامی شهر همدان با حضور سه تن از کاندیداهای انتخابات شورای شهر که در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان نیز قرار گرفتند در دفتر خبرگزاری فارس و با مشارکت پایگاه خبری مغرب برگزار شد. «سعید نظری»، «سعید علیتاجر» و «مهدی حیدری» در این نشست حضور به هم رساندند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.
سعید علیتاجر، دانش آموخته دکترای معماری دانشگاه شهید بهشتی است، او کارشناسی ارشد خود را نیز در همین زمینه از دانشگاه علم و صنعت ایران کسب کرده و هم اکنون استادیار و عضو هیات علمی دانشکده هنر ومعماری دانشگاه بوعلی سینا است. در رزومه علیتاجر عناوینی چون عضو پیوسته کرسیهای نظریهپردازی معماری و شهرسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضومدعو کرسیهای نظریه پردازی هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، همکاری در تدوین نقشه جامع علمی کشور(راهبردها و اولویت های بخش هنر ومعماری) شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح ایده و طراحی “باغ کتاب” محل دائمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مربی اصول و مبانی پدافند غیر عامل مرکز مطالعات سازمان پدافند غیر عامل کشو، عضو هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان همدان با حکم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی(دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا) و بسیاری از عناوین دیگر دیده میشود، او همچنین مهندس طراح و ناظر بارگاه امامزاده عبدالله(ع) در همدان است. او معتقد است که پدافند غیرعامل یکی از نیازهای شهر همدان است و باید شهر را دربرابر انواع بحرانها مقاوم کنیم و به یکی از چالشهای شهر همدان در هنگام برزو مسائل اضطراری پایان دهیم. چاپ و انتشار ۴ کتاب و ۲۰ مقاله علمی پژوهشی و آی اس آی در زمینههای تخصصی، راهنمایی ۶ رساله دکتری، ۸۰ پایانه نامه کارشناسی ارشد، ۹۰ پایان نامه کارشناسی و پروژههای تحقیقاتی مختلف دستاورد فعالیتهای علمی و اجرایی این فرد دانشگاهی است.
سعید نظری، کاندیدای نام آشنای دیگر شورای اسلامی شهر همدان است. او در سال ۱۳۴۸ متولد شده، پزشک و تخصصش طب سنتی است، از سالهای نوجوانی و جوانی وارد فعالیتهای اجتماعی شده و یکی از افتخاراتش این است که برای شهید رجایی، پوستر بر روی دیوار چسبانده است. سال ۱۳۶۴ هم راهی خط مقدم میشود و تا پایان جنگ تحمیلی در عملیاتهای مختلف حضور دارد و یکی از غواصان عملیات کربلای ۴ است، پس از پایان هشت سال دفاع مقدس در خدمت والدین شهدا قرار میگیرد و در ستاد تبلیغاتی مرحومه مرضیه حدیدچی همواره فعال بوده است. معاونت سازمان تبلیغات اسلامی و اجرای برنامههایی چون اندیشه جوان، اجرای آی اس پی سازمان تبلیغات از جمله خدمات او در این دوران است. پس از آن به عنوان ریاست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان همدان مشغول به کار میشود و ۹ سال در این سمت باقی میماند. راهاندازی ۲۲ مرکز با امکانات دستگاهها بدون هیچ هزینهکردی را یکی از اقدامات درخشان مدیریتی خود میداند که منجر به فارغ التحصیلانی شده که سربار جامعه نبوده و کمک حال کشور شدند. او پس از ۹ سال در دولت یازدهم عزل میشود و به عنوان رئیس بیمارستان شهید مطهری همدان که متعلق به بخش خصوصی است به فعالیت میپردازد و در نهایت با خواست خود از مجموعه جدا میشود. نظری راوی اردوهای راهیان نور، مربی تخصصی بصیرتی است او به عنوان یک پزشک و رئیس بیمارستان معتقد است که اقدامات دولت در حوزه بهداشت و سلامت به کشور آسیب زده و اگر اقدامات کادر بهداشت و درمان و زیرساختهای بهداشتی نظام جمهوری اسلامی وجود نداشت ما با مشکلات عمده مواجه میشدیم.
مهدی حیدری، متولد سال ۱۳۶۵ و کارمند شهرداری است. به گفته خودش از سال ۱۳۸۰ وارد عرصه فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی شده و از سال ۱۳۹۴ از طریق شرکت در آزمون استخدامی وارد شهرداری همدان شده است. او دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران(سازه) است و تا کنون مسؤولیتهایی چون سرپرست فنی عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان، نظارت عالیه پروژه های عمرانی شهرداری همدان، مسئول حراست شهرداری منطقه سه همدان، مسئول دفتر فنی پروژه ملی استادیوم ورزشی شهرستان ملایر، مسئول دفتر فنی پروژه ساختمان اداری بیمه سلامت استان همدان، سرپرست کارگاه پروژه های راهسازی راههای روستایی شهرستان فامنین، دبیر کارگروه فنی و عمرانی پدافندغیر عامل شهرداری همدان، مسئول حراست سازمان تاکسیرانی همدان و … را بر عهده داشته است.
در ابتدا از هر یک از کاندیداها یک سوال اختصاصی و سپس سؤالات مشترکی را مطرح کرد که مشروح آن را با هم میخوانیم.
جناب آقای علیتاجر، سالهاست که در کسوت استادی دانشگاه و مشاوره در حوزههای مختلف حضور داشتید، چرا امسال تصمیم گرفتید به عنوان کاندیدای شورای اسلامی شهر در این عرصه حضور بهم رسانید؟
سعید علیتاجر: بنده معتقدم باید اندیشه و تفکر، یعنی تدبر و تعقل را در تمامی امور شهری دخالت داده و در طراحی و اجرای طرحهای مختلف نصبالعین قرار دهیم. اگر در بسیاری از پروژهها نگاه علمی، تدبر و تعقل را دخالت میدادیم، مشکلات کمتری به شهر و شهروندان تحمیل میشد. من تا کنون بر روی فعالیتهای علمی و تخصصی متمرکز بودم، اما اشتباهات فاحش رخ داده در مدیریت شهری من را آزار داد. این اشتباهات باعث افزایش نارضایتی مردم میشود به طوری که میبینیم شورای عالی امنیت ملی برای مسألهای چون بحران ترافیک شهرها جلسه برگزار میکند در حالی که باید به فکر مسائل امنیتی از نوع نظامی و تشکیلاتی باشد. بنابراین ترافیک به عنوان یک عامل بحرانزا مطرح میشود این در حالی است که در همدان به عنوان شهری که با نظام شعاعی طراحی شده می توانستیم با ترافیک کمتری مواجه شویم اما متأسفانه با تصمیمات غلط به جای تقویت شعاعها به تقویت حرکت در محیط این دایره روی آوردیم و با این کار فشار را بر روی مناطق مرکزی و حول خورشید میانی (میدان امام خمینی ره ) افزایش دادیم.
جهت حرکت اکثر پلها و زیرگذرهایی که در سالهای اخیر در شهر همدان ساخته شده، اشتباه بوده است. یعنی علاوه بر به بار آوردن صدها میلیارد تومان هزینههای مالی باعث افزایش ترافیک و تشدید ناخوانایی شهر شده است. اساساً در ساختار شهر شعاعی، تسهیل حرکت حول محیط دایره و ایجاد وقفه در حرکتهای شعاعی اشتباه است و فشار روی خورشید میانی را افزایش میدهد و شهر را محتاج مراقبت دائمی و بی حاصل پلیس راهنمائی( به مثابه پرستار بر بالین مریض) میکند. همه اینها در حالی است که با اندکی تامل و تدبر و مطابق مدارک محکم علمی اولین و ساده ترین اقدام در توسعه کالبدی همدان تسهیل حرکت پرنفوذ شعاعها و راندن نیروی شکل گرفته در مرکز به بیرون، بود به اضافه تقویت خدمات در اقمار خورشید میانی یعنی تقویت خدمات برای ساکنین در دیزج، شهرک مدنی، شهرک فرهنگیان و… به منظور کاهش سفرهای درون شهری و افزایش برخورداری و خودکفایی این مناطق پیرامونی. اکنون در کنار توسعه متوازن شهر بایستی به فکر تعمیر خرابیهای حاصل از اقدامات بی مطالعه گذشته بود که در مواردی هم اولویتی بیش از توسعه فیزیکی پیدا کردهاند.
البته منظور من این نیست که پلهای احداث شده از نظر مقاومت دچار مشکل هستند، خیر؛ بلکه متأسفانه مطالعات لازم و بررسی تأثیرات آنها بر جوانب مختلف شهر انجام نشد و با احداث این پلها بر مشکلات مردم افزوده شد.
آقای نظری، شما در سخنان اولیه خود بر روی مسائل سیاسی تکیه کردید و همواره فعالیتهای سیاسی و اجتماعی داشتید، آیا در شورای اسلامی شهر که جای مسائل سیاسی نیست، با این نگاه ورود میکنید؟
سعید نظری: بنده سیاسی هستم اما به معنای انقلابی. معاون بنده در زمان ریاست دانشگاه علمی کاربردی که دست راست من محسوب میشد، از نظر سیاسی با بنده زاویه داشت اما این باعث نشد که ما با یکدیگر تعامل نکنیم و همکاری نداشته باشیم. اگر در شورا نگاه حزبی و سیاسی وارد شود، نامطلوب و نامیمون است و من با تمام توان اجازه این اقدام را نخواهم داد. نگاه خطرناک در شورای شهر، نگاهی است که باعث ایجاد ارزشهای ضد دینی و ملی شود. ما در شورای شهر قرار نیست کار حزبی کنیم. یکی از خصوصیات بنده بصیرت و قدرت استفاده از نیروهای مختلف است. من چون سیاسی هستم میدانم افراد با چه نگاه و نگرشی به مسائل نگاه میکنند به طوری که کدامیک باعث ارتقا و کدامیک باعث آسیب خواهد شد و از این آسیبها جلوگیری میکنم. اگر وارد شورای شهر شوم حقوقم افزوده نمیشود و بیشتر به دنبال رفع دغدغههایم هستم و نمیتوانم آرام گیرم و مشغول فعالیت نباشم.
آقای حیدری شما به عنوان یک کارشناس در بدنه شهرداری همدان، چه اقدامی را در شورا میخواهید به ثمر برسانید که در بدنه شهرداری امکان آن وجود ندارد؟
مهدی حیدری: قریب ۸۰۰ خدمت در مدیریت شهری به مردم ارائه میشود. آنچه باعث شده که نگاه مردم به مدیریت شهری مثبت نباشد، چند مورد جزئی است که ذائقه مردم را تلخ کرده است و مردم باید در جریان امور در شهرداری قرار بگیرند که با چند تغییر ساده باعث افزایش رضایتمندی مردم میشود، بنابراین برنامهای در هشت فصل تدوین کردم، تا آنچه را که میشود اجرا کرد اما در عمل رخ نمیدهد، را به منصه ظهور برسانم. اساسیترین هدف من در احیاء امید و اعتماد مردم است تا کارآمدی، پیاده سازی طرحها و شفافیت محقق شود. به همین منظور چهار رکن برای شفافیت در نظر گرفته شده که رکن اول آن شفافیت آراء در کمیسیونهاست، دوم شفافیت داراییها که البته در قانون نیامده اما افراد قبل و بعد از عضویت در شورا باید داراییهای خود و اقوام درجه یک را اعلام کنند.
فرآیندها شفافیت و باید به مردم اعلام شود که چه میزان از بودجه شهر از تراکم فروشی و فروش حق آیندگان به دست آمده و در نهایت اعلام شود که شرایط استخدامی چگونه است و توصیههایی برای استخدامها بوده است. رکن بعدی شفافیت مالی است به طوری که باید گردشهای مالی شهرداری مشخص شود و مردم بدانند که بودجه شهرداری از کجا تأمین و چگونه مصرف میشود. اگر مردم در جریان بگیرند که پولهای آنها چگونه مصرف میشود، مشارکت بیشتری در حوزه مدیریت شهری هم خواهند داشت. البته شهرداری تنها شفافیت نمیخواهد بلکه نیازمند درآمد پایدار است که در این جا چند رکن مهم مانند جلوگیری از خامفروشی با ایجاد ارزش افزوده مطرح میشود. احداث پردیسهای توجیهپذیر، منطقی و عقلانی سرمایهگذاری که بتواند سرمایهها را جلب کند.
نحوه نظارت شورا بر شهردار و عملکرد شهرداری چگونه است؟
علیتاجر: ابتدا باید طرح و برنامه تعریف و ایجاد شود تا عملکرد شهرداری را بر اساس آن بتوان بررسی کرد. نباید از یاد برد که وظیفه اول شورا ریل گذاری برای شهرداری و فکر برای آینده است و اگر کارها بر اساس علم، برنامه و با درایت انجام شود، مسیر مشخص و نظارت هم معنی دار خواهد شد. بنده معتقدم که تکیه کردن بر طرحهای کارشناسی و علمی و نظارت بر اجرای صحیح همان طرح مهمترین وظیفه شوراهاست. به عنوان مثال یک مهندس ناظر در یک پروژه بر حسن انجام کاری که ابتدا فکر شده و طراحی شده نظارت میکند، بنابراین شوراها هم باید ضمن تهیه طرحهای مناسب برای مدیریت شهر بر حسن اجرای آن نظارت کنند.
نظری: نظارت به صورت میدانی و مستقیم توسط خود اعضای شورا باید صورت گیرد. اعضا با توجه به تخصصهایی که دارند، در کمیسیونها عضو میشوند و بر همین اساس بر روند فعالیت شهرداری نظارت میکنند. البته نظارت با دخالت متفاوت است و وقتی شورا یک شهردار خوب را انتخاب کرد باید از تصمیم او و انتخابهایش هم حمایت کند.
حیدری: انتخاب شهردار بر اساس ملاکهای صحیح، مشورت و هدایت، حمایت و نظارت صورت گیرد و در صورت لزوم برخورد هم صورت گیرد. مهمترین دستاویز شورا برای نظارت بر شهردار، تحقق بودجه است. برنامه یک ساله شهرداری به زبان عدد و رقم در بودجه آمده است بنابراین شورا میتواند هر زمان نسبت بودجههای ماهانه و فصلی را درخواست کرده و درصد تحقق آن را بسنجد و با این کار درصد بسیاری از تخلفات مشخص میشود. ضمن اینکه با تعریف فرآیندها و ایجاد کدهای مناسب میتوان تخلفها را پیگیری کرد. به علاوه اینکه حتی اگر ۱۰ عضو شورا یک تخلف را نادیده بگیرند، قانون این ظرفیت را در نظر گرفته که یک نفر هم میتواند گزارش وقوع جرم را به قوه قضاییه اعلام کند و این قوه قانونا باید آن را بررسی کند.
در صورت ورود به شورای شهر اولویت شما فعالیت در کدام کمیسیون است؟
علیتاجر: مشکلات هر شهر متفاوت است اما متاسفانه اکثر کمیسیونهای موجود در شورای شهرهای مختلف یکی است، مثلا مسائل شهر اهواز یا شهر اراک مشابه همدان نیست بنابراین ما نیاز داریم که کمیسیونهای ویژه و جدید برای حل مسائل ویژه شهر همدان در شورای شهر ایجاد کرده و بعدا تصمیم بگیریم در کدامیک بیشتر فعالیت کنیم، به عنوان مثال ما در همدان به کمیسیون «روددرهها» نیاز داریم که از مشکلات اساسی ما به حساب میآید و یا تاسیس کمیسیون ویژه زیست محیطی همدان.
کمیسیون گردشگری را به عنوان یک ظرفیت بینظیر همدان و نقطه کلیدی توسعه شهر می دانم به نحوی که باید برای هر طرح زیستی – کالبدی در همدان یک پیوست گردشگری مناسب تعریف کرد. البته در حال حاضر با توجه به تخصص دانشگاهی در کمیسیون معماری و شهرسازی علاقمند به فعالیت هستم.
نظری: من با توجه به تخصص و فعالیتهایم در دو کمیسیون میتوانم موثر باشم، کمیسیون فرهنگی و کمیسیون خدمات شهری و حتی آنها را اداره کنم. در حوزه فرهنگی و اجتماعی، آموزش خانوادهها را در حوزه شهروندی، پیشگیری و آگاهی رسانی در آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد و … را دنبال کنم. با توجه به ارتباط خوبی که با بسیج به عنوان یک ظرفیت مطلوب دارم و تعامل با سایر دستگاهها میتوان اقدامات خوبی در این حوزه انجام داد. همچنین ارائه آموزشهای کاربردی و به اصطلاح ساندویچی را دنبال میکنیم تا بخشی از مشکلات شهر برطرف شود.
حیدری: دو کمیسیون فنی و عمرانی و کمیسیون بازرسی و شکایات را برای فعالیت خودم مناسب میدانم. اداره شهر باید بر اساس اراده مردم باشد و باید برای راهبری پروژههای عمرانی بر اساس اراده مردم، اعمال نگاه کاربردی و تخصصی، حاکم کردن سبک فناورانه عمل کرد. نباید فرایند عمرانی را بدون نیازسنجی و مطالعه شهری انجام دهیم.
انتهای پیام/