
به گزارش مغرب، سید مسعود حسینی بعدازظهر امروز در آئین افتتاح فاز ۲ پل غدیر شهرک فرهنگیان همدان ضمن تبریک ولادت امام حسن مجبتی (ع) و با بیان اینکه مفتخریم در این روز مبارک آیین افتتاح پل غدیر را داریم اظهار کرد: در ابتدای این دوره شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری همدان؛ اتمام پروژههای نیمه تمام اولویت اصلی قلمداد شد و ماموریت اصلی شهرداری نیز تعریف پروژههای جدید نبود.
وی با بیان اینکه اصلیترین مطالبه مردمی اتمام پروژههای نیمهتمام است افزود: پل غدیر و پل شهید همدانی دو پروژه نیمه تمام اصلی بود که با توجه به رکودی موجود و نیز مسائل فنی در برخی از پروژهها کار با تاخیر پیش رفت.
شهردار همدان با اشاره به اینکه مسائل مالی و فنی عامل توقف و طولانی شدن پروژه غدیر بود گفت: در آغاز کار رفع مشکلات مالی را در دستور کار قرار دادیم، اگرچه در مدیریتهای قبلی زحمات زیادی صورت گرفته و قسمت عمدهای از کار پل انجام شده بود که جای قدردانی دارد.
وی با بیان اینکه مسائل مالی در رفع مشکل پل غدیر و سردار همدانی نیازمند مدیریت ویژهای بود که خوشبختانه تحقق یافت خاطرنشان کرد: معاونت امور زیربنایی در این زمینه ورود خوبی داشت و معاونتهای مختلف نیز باعث شدند مشکلات حل شود و ادامه روند کار عمرانی پیش گرفته شود.
حسینی با اشاره به اینکه نوع تصمیمگیری در بودجه سال ۱۴۰۱ با همراهی شورای شهر، خزانهداری بود که محقق شد ادامه داد: تامین مالی بخشی از پروژه غدیر از سوی منطقه سه صورت گرفت و بخشی از هزینهها نیز از سوی شهرداری ستاد رقم خورد تا خوشبختانه مشکلات رفع شود و امروز شاهد باشیم که به نحو خوبی هر چند با تاخیر کار به ثمر نشست.
وی با تاکید بر اینکه با بهرهبرداری تقاطع غیر همسطح غدیر به لحاظ کریدور اصلی گذر غرب کشور، استانهای غربی نیز از این امکان بهرهمند میشوند یادآور شد: به نوعی تمام مردم ایران از این پل بهرهمند خواهد شد.
۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار عملیاتی پروژه غدیر
شهردار همدان با بیان اینکه تلاش شبانهروزی همکاران در اجرای پروژه غدیر مشهود است که ما قدردان هستیم و باید از تلاشهای استاندار، معاونت عمرانی، شورای شهر و دیگر عوامل نیز قدردانی کرد متذکر شد: زمین این پروژه در سال ۹۸ تحویل داده شد و رقم اعتبار عملیاتی آن ۱۱۲ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت فاز ۲ تقاطع غیرهمسطح غدیر همدان ۹۳ میلیارد تومان هزینه داشته است تصریح کرد: در جابهجایی تاسیسات و انتقال شبکه برق ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار صرف شده است.
حسینی در ادامه به احداث کندرو و جمع آوری آبهای سطحی با اعتبار ۸ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: اصلاح هندسی و تکمیل پیاده روسازی ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و افزایش دهانه و نصب پل عابر پیاده یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است.
وی تصریح کرد: اجرای دیوار حائل، اجرای کندرو و معابر جدید، هدایت آبهای سطحی، پیادهروسازی، اجرای آسفالت، بتنریزی، جدولگذاری و اصلاح هندسی در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.
شهردار همدان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ بودجه خوبی توسط شورای شهر و شهرداری تدوین شده است و امیدواریم با تلاش همکاران به دستاوردهای مهمی نایل آییم افزود: ۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری همدان است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه ترافیک خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه برای رفع بحران ترافیک در سال آینده، بودجه خوبی دیده شده است خاطرنشان کرد: پروژه «بی آر تی»، احداث پل مدرس، مطالعه میدان امام حسین(ع) و طرحهای دیگری را در دستور کار داریم.
حسینی توجه به مسائل گردشگری و فرهنگی را مهم دانست و از تلاش شهرداری در حوزه ثبت جهانی هگمتانه و برگزاری کنگره هشت هزار شهید همدان سخن گفت و افزود: امیدواریم با همدلی و همراهی مسئولان امسال پروژههای مختلف به مردم همدان در راستای امیدآفرینی که کلید واژه مورد تاکید مقام معظم رهبری است، هدیه شود.
وی با بیان اینکه به کمک سازمان شهرداریها و مدیریت استان خوشبختانه دو دستگاه آتشنشانی در راستای رفع خطر و مدیریت بحران وارد همدان شد یادآور شد: این اقدام رقمی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان هزینه داشته است و در سفر ریاست جمهوری به استان نیز اعتباری برای این منظور تحصیص است.
پل غدیر یک پروژه بینالمللی محسوب میشود
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از تمام عواملی که در گرهگشایی مشکلات مردم از جمله در افتتاح تقاطع غیر همسطح غدیر نقش داشتند، قدردانی میکنم اظهار کرد: این پروژه یک پروژه بینالمللی محسوب میشود و میتواند حجم عظیمی از ترافیک غرب کشور را رفع کند.
حجتالاسلام احمد حسین فلاحی با اشاره به اینکه در وضعیت سخت موجود میتوان بسیاری از گرهها را رفع کرد مانند پروژه غدیر که اجرایی شد و مشکلات ترافیکی را حل کرد تصریح کرد: در وضعیت اقتصادی بسیاری از پروژهها همچنان پیش میرود و شهرداری همدان نیز مدیریت خوبی در این زمینه دارد در حالی که تامین هزینهها به راحتی نیست.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بودجه پل غدیر باید در ردیف پروژه ملی تعریف و تامین میشد بیان کرد: متاسفانه پروژه کنارگذر غربی بعد از ۱۸ کیلومتر کار، تعطیل شده بود که پیگیری لازم انجام و ردیف این پروژه زنده شد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با نمایندگان غرب کشور مذاکراتی داشتیم تا کمک کنند هر چه سریعتر این پروژه اتفاق بیافتد ادامه داد: خوشبختانه با پیگیریهای صورت گرفته کنار گذر غربی جزو پروژههای عمرانی سفر رئیس جمهوری هم قرار گرفت و اعتباری معادل۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص گرفت.
وی با اشاره به اینکه این پروژه میتوانست با هزینه کمتری اجرایی شود چرا که ۷۰ میلیارد تومان برای اتمام ۲۷ کیلومتر نیاز بود اما تعطیل و امروز هزینه آن چند برابر شد اضافه کرد: اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است که ۴۰۰ میلیارد تومان آن از ردیف اعتبارات سفر ریاست جمهوری تامین میشود.
فلاحی با تاکید به اینکه باید بهرهبرداری از پروژه کنار گذر غربی در دستور کار قرار گیرد گفت: در وضعیت اقتصادی موجود بازگشایی گرهها امکان پذیر است، به طور مثال اگر در حوزه مسکن مشکلاتی وجود دارد میتوان آن را رفع کرد.
مشکل مسکن همدان با کمک بخش خصوصی و تهاتر قابل حل است
وی با بیان اینکه در سطح ملی پروژه مسکن ملی خوب پیش میرود و دولت آقای رئیسی طبق قانون جهش مسکن مجلس شورای اسلامی باید چهار میلیون مسکن را در مدت چهار سال تحویل مردم دهد افزود: برخی از استانها بخشی از مساکن را تحویل دادند و برخی نیز زمینهایی واگذار کردند اما همدان جزو شهرهای آخر است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مشکلات مسکن را میتوان با کمک بخش خصوصی و از طریق تهاتر حل کرد گفت: قرار است شرکتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن را با تهاتر نفت در کشور بسازد که ۵۰ هزار مورد آن به صورت آزمایشی خواهد بود که ما پیشنهاد دادیم در همدان ساخته شود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت زیادی از ساخت مسکن در داخل شهر همدان نیز وجود و از زمینهای اوقافی میتوان بهره برد خاطرنشان کرد: دومین شرکتف شرکت دانمارکی است که بنا شده یک میلیون مسکن با تهاتر نفت بسازد و فروردین قراردادهای آن منعقد خواهد شد.
پروژه دو خطه برقی راه آهن همدان اجرایی میشود
فلاحی با تاکید به اینکه رایزنیهایی صورت گرفته که در پروژه راه آهن هم این اقدام انجام گیرد عنوان کرد: راه آهن همدان پروژه دو خطه برقی بود که به پروژه یک خطه غیربرقی تبدیل شده و ایستگاه آن نیز به خاطر مشکلاتی معطل مانده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از ایستگاههای بزرگ قطار و مطرح کشوری معطل مانده و تردد مردم به سختی انجام میشود افزود: امیدواریم در آینده با کمک شهرداری و پشتیبانی شورای شهر دسترسی به ایستگاه راه آهن فراهم شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در راستای ظرفیت توسعهای استان و تحقق استفاده بهینه از راهآهن شرکتهایی حاضر شدند تا پروژه دو خطه برقی کردن آن را در همدان انجام دهند گفت: این ظرفیتهایی است که وجود داشت و سالها مقام معظم رهبری تاکید داشتند که استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری و پروژههای دیگر ظرفیت موجود است خاطرنشان کرد: با مسیری که فراهم شده و رفت و آمدهای کشورهای مختلف و نیز رفتو آمدهایی که به شانگهای مطرح است ظرفیتهایی برای سرمایهگذاری فراهم شده که باید استان از آن استفاده کند.
فلاحی با بیان اینکه امروز یکی از مهمترین ابزار توسعه شهری و منطقهای راه آهن است که در آینده نیز قرار است محور انتقال بار کشور از جنوب به مرکز و شمال باشد گفت: باید گرهها را حل کرد به نحوی که در ظاهر شهر نیز دیده شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در معرفی داشتههای خود کوتاهی میکنیم به طوری که باید اقدامات صورت گرفته را به اطلاع مردم رساند و دلگرمی را ایجاد کرد افزود: اگر معطل اجرای پروژه منطقه ویژه اقتصادی باشیم به استان دیگر میرود از همین رو باید قدر ظرفیتها را بدانیم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه بنکداران باید قبل از عید نوروز افتتاح میشد و نمیدانم چرا متوقف شده است متذکر شد: در تحقق ظرفیتها و پیگیریهای آن در مرکز پای کار هستیم تا اقداماتی محقق شود.