بوم‌گردی یکی از جاذبه‌های توسعه گردشگری روستایی/ نگاه گردشگری معطوف به مناطق کمترشناخته شود

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر اینکه باید نگاه گردشگری به مناطق کمتر شناخته شده باشد، گفت: اگر به دنبال گردشگری پایدار و ملی هستیم باید بستر بازدید از مناطق کمتر شناخته شده را برای گردشگران فراهم کنیم.

مرتضی رحمانی‌موحد در حاشیه سفر به همدان و بازدید از روستای هدف گردشگری ورکانه در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه توفیقی شد از روستای زیبای ورکانه دیدن شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته وصف این روستا را شنیده بودم و تصویر آن را نیز در فیلم علی‌البدل دیده بودم، بازدید از آن بسیار جالب توجه بود.

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری سریال علی‌البدل در این روستا کار بسیار خوبی بود، تصریح کرد: ساخت سریال در این روستا صنعت سینما و گردشگری را به یکدیگر نزدیک کرد تا بهتر بتوان ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در معرض نمایش گذاشت.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تکنیک‌های سینمایی همراه با جاذبه‌های گردشگری خود جاذب خواهد بود، گفت: اماکن گردشگری و روستاها بهترین فضا برای تولید فیلم‌ها و سریال‌ها هستند و این مسئله همبستگی سینما و میراث فرهنگی را منجر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه با تولید فیلم در دل این روستاها علاقمندی مردم به بوم‌گردی بیشتر خواهد شد، افزود: در اینگونه سریال‌ها مردم لوکیشن‌های طبیعی و متفاوتی را خواهند دید و به موضوعات اجتماعی مطابق با فرهنگ اصیل و بومی بیشتر پرداخته می‌شود.

رحمانی‌موحد اضافه کرد: امسال نوروز به واسطه همین سریال علی‌البدل، علاقمندان به طبیعت روستایی از این روستا دیدن کردند و در آینده نیز هر فیلمی در روستا ساخته شود، بیننده بیشتری خواهد داشت.

وی یادآور شد: جامعه محلی روستاها نیز باید از توجه محلی و استانی به لحاظ اقتصادی بهره‌مند شوند که بتوانیم یک همگرایی بلندمدتی را تعریف کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساخت سریال‌ها را در روستاهای هدف گردشگری را خدمات سینما به گردشگری و گردشگری به سینما دانست و بیان کرد: بر همین اساس پیشنهادات ارائه شده به سازمان میراث فرهنگی را با روی باز می‌پذیریم.

وی با بیان اینکه بوم‌گردی یکی از جاذبه‌های توسعه و ارتقای گردشگری روستایی است، افزود: با توجه به اینکه مردم تمایل دارند با فرهنگ‌ها، سنن و آداب و رسوم یک محل آشنا شوند، وقتی خوشرویی، میزبانی خوب و استقبال مطلوبی از گردشگران داشته باشند، این مسئله محقق خواهد شد.

رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه با توسعه گردشگری می‌توان رقابت در بین جامعه میزبان برای جذب گردشگر ایجاد کرد، افزود: این روحیه را می‌توان در توسعه روستایی نیز شکل داد و علاوه بر رشد اقتصادی موجب توسعه گردشگری روستایی شد.

*اقامتگاه‌های بوم‌گردی به روز باشند

وی با اشاره به اینکه اقامتگاه بوم‌گردی نیاز به مراقبت، آموزش و نظارت دقیق دارد، افزود: انجمن حرفه‌ای بوم‌گردی شکل گرفته و سال گذشته نشست آن برگزار شد و اکنون بیش از ۳۰۰ اقامتگاه با برگزاری انتخابات ۹ نفر را به عنوان هیأت موسس انتخاب کردند و هر سال مشکلات بوم‌گردی را مدیریت می‌کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه آنچه باعث ماندگاری اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌شود، به‌روز کردن دائمی است، افزود: اگر واحد بوم‌‌گردی هر روز نسبت به‌روز کردن خدمات خود اقدام نکند، به آرامی به سمت تعطیلی می‌روند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مصوباتی از قبل با عنوان روستاهای هدف گردشگری داشتیم و بخشی نیز روستاهای منتخب را شامل می‌شود که تعداد آنها یک‌هزار و ۱۰۰ مورد بود، که با بازنگری از سوی شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، این روستاها به ۵۰۰ روستای منتخب با گرایش گردشگری و صنایع‌دستی تعریف شود.

رحمانی‌موحد با بیان اینکه امسال ۷۳ روستا از ۳۱ استان کشور با ارزیابی چهار معاونت سازمان میراث فرهنگی که نیازمند بیشترین توجه از منظر این چهار معاونت بودند، انتخاب شد، افزود: بر این اساس فرمی برای ثبت وضعیت کنونی روستاها و فرمی برای نیازمندی‌های آتی روستاها تهیه شد تا اطلاعات روستاها مورد بررسی قرار گیرد.

*در گردشگری بوم‌گردی سرعت مهم نیست، کیفیت اهمیت دارد

وی با بیان اینکه پس از جمع‌آوری این فرم‌ها، اطلاعات آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیان کرد: این پروژه اکنون در مرحله تأمین بودجه برای موضوعات مطرح شده در روستاهاست.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در خصوص طرح ضربتی تولید و اشتغال در روستاها نیز یادآور شد: در قالب این طرح  ۷۰ هزار شغل در حوزه گردشگری و ۷۰ هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی مدنظر است که لازمه آن تأمین منابع است و باید از طریق بانک‌ها، منابع دولتی دستگاه‌ها و یا صندوق کارآفرینی امید منابع تأمین و ایجاد اشتغال شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری از طریق صندوق کارآفرینی امید در زمینه بوم‌گردی سال قبل ۱۸ میلیارد تومان جذب منابع شد، تصریح کرد: در این زمینه می‌توان از ظرفیت بیشتری هم استفاده کرد اما چون در زمینه بوم‌گردی سرعت نباید مهم باشد و کیفیت اهمیت دارد، باید آموزش‌ها و علاقمندی‌ها نیز وجود داشته باشد.

رحمانی‌موحد خاطرنشان کرد: بوم‌گردی یکی از جاذبه‌هایی است که این روزها بسیار از گردشگران داخلی و خارجی تمایل به دیدن این مناطق دارند که بر این اساس روستاها نیز برای درآمدزایی و بهره‌مندی از فواید گردشگرپذیری، خدماتی چون صنایع‌دستی و غذاهای محلی را برای آنها فراهم کنند.

*گردشگری حلقه بعد از تهران را در مناطق ناشناخته بسیار مهم است

وی با تأکید بر اینکه باید نگاه گردشگری به مناطق کمتر شناخته شده باشد، اظهار کرد: اگر به دنبال گردشگری پایدار و ملی باشیم باید بستر بازدید از مناطق کمتر شناخته شده را برای گردشگران فراهم کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی جریان گردشگری امروز را جریان محدود به یک جاذبه، موضوع و یک منطقه ندانست و گفت: از نظر علمی هم نمی‌توان برنامه‌ریزی را نیز محدود کرد و از طرفی باید مطابق با توانمندی‌ها و منابع مالی حرکت کرد و نمی‌توان به یکباره همه ایران را برای جاذبه گردشگری شدن آماده کنیم.

وی گردشگری حلقه بعد از تهران را در مناطق ناشناخته بسیار مهم دانست و افزود: همدان به لحاظ زیرساختی این خاصیت را  دارد که بتواند گردشگرپذیرتر از گذشته باشد زیرا هم از اتوبان، فرودگاه، راه‌آهن و ظرفیت تاریخی و طبیعی برخوردار است و می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

رحمانی‌موحد تبلیغات و بازاریابی را نیز در توسعه گردشگری اثرگذار دانست و یادآور شد: استان باید نیروهایی را برای تبلیغات گردشگری همدان در سطح استانی و ملی تربیت کند و با تهیه بسته‌های سفر به تبلیغ در رسانه‌ها و به اشکال دیگر بپردازند تا به آن اهداف بلند دست یافت.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *